Filmen: Kun et menneske
https://www.youtube.com/watch?v=8RxSASxjZUU
Tankerne bag vores film
Vi startede vores
proces med at brainstorme for ideer til emne og tema. Her endte vi ud med tre
muligheder: Mobning, inklusion og børn/unges brug af elektronik. Vi besluttede
os for at kaste ud i et forsøg med inklusion. Dette skulle handle om folkeskolens
forsøg på at integrere børn med særlige behov i de "normale" klasser
i skolen. Ideen var at finde klip fra TV osv, hvor politikere mm. snakkede om
fordele og ulemper ved inklusion. På den måde ville vi sætte dem op imod
hinanden og skabe debat. Vi måtte dog hurtigt indse, at det var for svært at
finde disse klip på nettet. Vi følte, at ideen gik lidt af, hvis vi selv
forsøgte os som politikere gennem skuespil. Derfor måtte vi tilbage til
skrivebordet. Vi besluttede at tage udgangspunkt i mobning. Vi blev ret hurtigt
enige om, at det skulle handle om følelsen af ikke at passe ind i et nyt land.
Her tog vi udgangspunkt i Marie fra vores gruppe som selv har oplevet det at
flytte til Danmark. Derfor handler filmen om en pige der rejser fra Columbia
til Danmark. Hun bliver mobbet af nogle elever fra klassen og dette inkluderer
udelukkelse fra fællesskabet. Mobningen bliver værre og værre og konsekvenserne
bliver større for Marie som til sidst beslutter at forlade Danmark.
Filmens hovedfokus er mobning i folkeskolen. Den nye forståelse af mobning indebærer at
mobning ikke skyldes enkelte børn, men derimod kulturen i de fællesskaber som
børnene er en del af.
Mennesker er
afhængige af fællesskabet og hvis vi bliver truet af vores tilhørsforhold til
dette, vil vi gøre alt for at redde dette og klamre sig det. Når vi bliver
truet vil vi gøre alt for at lindre ubehaget for at blive ekskluderet fra
fællesskabet. For at man kan få kontrol
over dette ubehag foragter man andre. Hvis man har det skridt, så skal andre
også have det skidt. Man prøver at komme i ligevægt. Man distancere sig
følelsesmæssigt. Man er optaget af at opretholde sin egen kontrol, at man ikke
ser dem man mobber er kede af det. Dettes ses tydeligt i vores film, da den nye
pige kommer og en person rykker resten med op fra sofaen. Fællesskabet er truet
og ingen tør at risikere at blive efterladt. At mobning er en "ond
cirkel" har vi valgt at vise ved at spole dagene igennem flere gange.
Vi besluttede, at
filmen skulle foregå i sort/hvid for at skabe en følelse af ensomhed og sorg.
For at støtte dette, har vi indsat stille musik gennem hele filmen i stedet for
dialog. Vi synes egentlig, at det fungerer rigtig fint sammen og vi er godt tilfredse
med slutproduktet. Vi har forsøgt, at bruge forskellige kameravinkler for skabe
flere udtryk og gøre det mere interessant for seerne. Vi mener i hvert fald, at
budskabet med filmen er tydeligt. Vores største udfordringer gennem arbejdet
har faktisk været det tekniske. Imovie har givet os en del problemer og vi har
brugt en hel del tid på at sende klip frem og tilbage til hinanden for at
redigere osv. Men alt i alt har det været positivt.
Det var rigtig godt med noget information først inden filmen gik helt i gang.
SvarSletDet var nogle gode kameravinkler via filmiske virkemidler: Det at man ser det oppe fra og bagefter ser det fra hovedpersonens vinkel. Det at man kan se at det fortsætter i ring. Der er tænkt meget over, hvordan de skulle bruge de forskellige vinkler, når de filmer. Musikken er et godt valg, da den underbygger stemningen i filmen hele vejen igennem.
Der er en rød tråd igennem hele filmen, i og med at de har brugt berettermodellen, hvor de har fuldt den, sådan at deres film er blevet rigtig spændende og ikke kedelig på nogen punkter.
Rigtig godt sat sammen, og overgangene er sat rigtigt.
Der er flashbacks og det underbygger hele historien med at hun har haft problemer med mobning uanset hvor henne i verden hun befandt sig henne.
I mødet med studievejlederen bliver der sat fokus på fagfolkenes kompetencer med professionel kommunikation. Som underviser / pædagog så har man en større udfordring som så idet man ikke kan sætte et facit for, hvordan problematikken skal gribes an, hvilket de belyser rigtig godt i filmen.
De har brugt inklusion og kommunikation, som er store emner i modullet.
Kommentar fra: Gruppe 6
Filmen har et klart budskab, og rigtig mange gode filmiske virkemidler. Blandt andet at de filmer fra både mobbeofferets synsvinkel, og fra de øvrige medvirkendes synsvinkler. Man kunne også se at der var tænkt meget over kameravinklen, og det var helt sikkert med til at skabe en stemning. Klipningen af filmen var også rigtig god, og den blev meget flydende at se på.
SvarSletMusikken var også et rigtig godt valg, og den underbyggede stemningen, men overtog ikke filmen. Det var fedt at man kunne få så meget ud af at se filmen, og blive så rørt som man gjorde, selvom at der ikke var brugt sprog. Kropssproget talte for sig selv.
I forhold til læringsmålene har gruppen fokus på mobning, hvilket er noget af det vi har arbejdet meget med i timerne. Hovedpersonen viser gennem kropsprog, hvordan hun har det følelsesmæssigt, dermed viser gruppen, at de har viden i kropslig og æstetisk kommunikation.
I filmens forløb viser gruppen også at de har indsigt i socialiserings- og interaktionsprocesser. Dette ses på måden de afbilleder hovedpersonen på de forskellige stadier. Det vil sige at man ser hvordan mobning påvirker den sociale udvikling hos individet.