30/3/17
Temaet i dag har været socialisering. Vi har udarbejdet en planche med begreber og ord som vi forbinder med socialisering. Vi lavede et kort filmklip med udgangspunkt i et barn og dets brug af ipad. Ipad'en var en fast del i barnets hverdag derhjemme og et redskab fra forældrene til at få ro og give barnet et legetøj. Dette betød, at barnet ikke lærte at lege "rigtigt" og det resulterede i problemer i institutionen, da barnet ikke havde de samme sociale kompetencer som andre legende børn.

Temaet i dag har været socialisering. Vi har udarbejdet en planche med begreber og ord som vi forbinder med socialisering. Vi lavede et kort filmklip med udgangspunkt i et barn og dets brug af ipad. Ipad'en var en fast del i barnets hverdag derhjemme og et redskab fra forældrene til at få ro og give barnet et legetøj. Dette betød, at barnet ikke lærte at lege "rigtigt" og det resulterede i problemer i institutionen, da barnet ikke havde de samme sociale kompetencer som andre legende børn.
Undervisningen indeholdt desuden teori om primær, sekundær samt dobbeltsocialisering.
Primær socialisering:
- Alle mennesker fødes ind i en gruppe, som normalt er en familie, hvor barnet hurtigt knytter sig til sine forældre og søskende. Denne primære socialisering er udgangspunktet for at lære de sociale normer og regler, som gælder og hvorledes de indgår i et kulturelt mønster. Vaner og normer varierer og barnet lærer efterhånden, hvad omgivelserne kræver.
Sekunder socialisering:
- Efterhånden udvides barnets horisont, når det indgår i socialt samspil med legekammerater og senere i de offentlige institutioner, daginstitution og skole, fritidsaktiviteter.
Dobbelt socialiserin:
- Der kan i nogle tilfælde være to primær, det kan være fx. daginstitutionen og familie.
- Børn bruger langt flest af deres vågne timer i daginstitutionen, så derfor kan daginstitutionen og hjemmet begge være primær - men kommer meget an på den sociale arena
- Man møder også børn/unge der er på døgn institutionen - hvor forældre/hjemmet kan gå hen og blive sekundær og institutionen kan være primær - men kommer igen an på social arena
- Pædagog
- Faglig viden
- Pædagogisk handling, værdier, normer
- Instituel kultur
- Retningslinjer mv.
- Forældrene
- Normer, værdier, opdragelse, kultur, dannelse, familiært bånd mv.
- Børn er heldigvis gode til at tilpasse sig, og indrette sig efter de steder de er. (fordi hvad må, kan, skal man gøre som børn)

- Teknologisk udvikling
- I dag googler man alt
- Mailer, i stedet for brev
- Man kan finde alt på sin mobil, da der er Wi-Fi overalt.
- Information, kan findes over alt - google.
- Konkurrencepræget
- Kulturel frisættelse
- Forandringshastighed
- Globalisering
- Flydende grænser, let at have kontakt til hele verden
- Videns begærlig
- Travlhed, og pres på samfundet (uddannelse osv.)
Who am I (du må,
skal, bør og kan)
- Hvordan skal vi som mennesker agere
- Identitet
- Social
- Personlig
- Samfundsborgere
- Pres på mange unge
- Angst, stress (bliver folkesygdom)
- Ekstrovert/introvert
- Hvor ekstroverte elsker at møde nye mennesker og får energi af at være sammen med andre, henter introverte energi ved at være alene og har ofte få men nære venner. Her sætter Nyt & Sundt fokus på de to forskellige karaktertræk. Der er stor forskel på at være ekstrovert og introvert.
- Den optimale socialisering
- Tid til forældresamarbejde og tid til barnet - for at gøre det optimale for barnet
- Anerkendelse og respekt (viden om regler og rammer - normer og værdier. Skal være meget hensigtsmæssige overfor samfundet. Hvor er barnet?)
- Se mennesket - hvad besidder barnet, forudsætninger, behov (guide/støtte i en dannelsesproces, selvdannelses)
Filmen
handler om barnets måde at være sammen andre på ud fra den habitus det har med
hjemmefra. Her har barnet ikke lært det samspil der er mellem andre børn, da
hun bare har fået ipad´en hver gang. Hun lære ikke at lege med andre børn og
tage kontakt til dem, men bliver bare passiv og hvad ikke hvordan hun skal
forholde sig til det. Her bliver hun ekskluderet fra det fællesskab der er i
børnehaven
Kommentarer
Send en kommentar