Teoretikerne:
Mary
Ainsworth
John
Bowlby
Rene
Spitz
Teoretiske udgangspunkter
- Udvikling er ikke noget, der alene kommer indefra, men motivation er vigtig
- Børns udvikling er afhængig af kvaliteten af den relation de har til voksne
- Identitetsdannelse sker i intersubjektive sammenhænge
- Anerkendelse er et dybt menneskeligt behov
- Læring har en følelsesmæssig færdighedsmæssig og en social relationel dimension
Teoretisk baggrund
- Klassisk tilknytningsteori: John Bowlby (1907 – 1990)
- I samarbejde med bl.a. Mary Ainsworth (1913 – 1999) og René Spitz (1887-1974)
- Engelsk børnepsykiater og psykoanalytiker
- Han fokuserer på,
- at det lille barn har brug for social kontakt for at udvikle sig
- Barnet har brug for kontakt med omverdenen, for at kunne udvikle sig
- At det lille barn er født med anlæg for at etablere social kontakt
- Han lægger bl.a. vægt på, at den relation barnet indgår i med omsorgspersonen er asymmetrisk
- Den voksne bestemmer barnets relation, altså den voksne bestemmer mere end barnet
Tilknytningsmønster
- Tilknytningsteorien opererer med begrebet tilknytningsmønstre
- Der findes flere forskellige tilknytningsmønstre
- Det med at have en sikker base for barnet, betyder alt og giver det tryghed (giver en sikker base hos deres forældre)
- Tryg/sikker tilknytning
- Når barnet har en sikker base* Barnet har personer, som det kan stole på, som det føler sig tryg ved og som det kan bruge som udgangspunkt for udforskning af verden
- (Tordrup 2015)
- Utryg tilknytning som kan deles op i
- Utryg-undvigende/afvisende – manglende selvværd
- Utryg-ambivalent – ængstelighed og usikkerhed
- Utryg-desorganiseret – ingen overlevelsesstrategi
Omsorgspersonernes
betydning for barnets udvikling af tilknytningsevne:
- Det er helt centralt at vide, at det er omsorgspersonens muligheder og kompetencer til at danne tilknytning, der er afgørende for barnets udvikling af en tryg tilknytning
- En fraværende, psykisk ustabil, alkoholpåvirket eller stofmisbrugene omsorgsperson vil ikke kunne hjælpe barnet til etablering af en sikker base –
- - altså omsorgspersonens psykiske tilgængelighed, sensitivitet og responsitivtet overfor barnets signaler er i spil
ICDP - kort
fortalt
- Forebyggende frem for problemløsende
- Barnets ressourcer er i centrum
- Barnets søges defineret ud fra positive udtryk
- Det er pædagogens ansvar at forandre indstilling til barnet – og ikke omvendt, altså at redefinere barnet
- Pædagogen følger barnets signaler og impulser
- At se barnet indefra – at barnet har intentioner med handlinger
- Fokus på ”Gyldne øjeblikke”
Mangelsyn/ressourcesyn
Mangelsyn
|
Ressourcesyn
|
Individet
defineres som problembærer
|
Problemet
ses i relationen og miljøet
|
Fokus
på individuel årsag
|
Fokus
på tolkning af samspil og handlinger
|
Kompensation
|
Anerkendelse
– innovation
|
Det
”mangelfulde” individ
|
Det
ressourcestærke individ
|
Klientperspektiv
|
Borgerperspektiv
|
”Kom,
som du er, og bliv som os”
|
”Anderledeshed
er en styrke”
|
Assimilation
|
Inklusion
|
De otte samspilstemaer i forhold til de tre dialogtyper

--> Forstyrrende
elementer
- Telefon der ringer
- For meget legetøj --> rummets indretning
- Forældre
- Larmende barn - forkert placeret
- Ingen tilstedeværelse fra pædagogen
- Informationsmængde - for meget information kan være forstyrrende
- Forskellige interesser hos børnene
(dette er alt sammen noget vi som pædagoger kan
ændre på - med vores tilstedeværelse)
De 8 samspilstemaer / 8
Den grænsesættende dialog
- Hjælp barnet med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det på en positiv måde – ved at vejlede det, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen
- (ICDP Danmark 2014)
- Den grænsesættende/vejledende dialog:
Kommentarer
Send en kommentar