ICDP-pogrammet


Teoretikerne:
Mary Ainsworth
John Bowlby
Rene Spitz

Teoretiske udgangspunkter
  • Udvikling er ikke noget, der alene kommer indefra, men motivation er vigtig
  • Børns udvikling er afhængig af kvaliteten af den relation de har til voksne
  • Identitetsdannelse sker i intersubjektive sammenhænge
  • Anerkendelse er et dybt menneskeligt behov
  • Læring har en følelsesmæssig færdighedsmæssig og en social relationel dimension

Teoretisk baggrund
  • Klassisk tilknytningsteori: John Bowlby (1907 – 1990)
    • I samarbejde med bl.a. Mary Ainsworth (1913 – 1999) og René Spitz (1887-1974)
  • Engelsk børnepsykiater og psykoanalytiker
  • Han fokuserer på,
    • at det lille barn har brug for social kontakt for at udvikle sig
    • Barnet har brug for kontakt med omverdenen, for at kunne udvikle sig
    • At det lille barn er født med anlæg for at etablere social kontakt
  • Han lægger bl.a. vægt på, at den relation barnet indgår i med omsorgspersonen er asymmetrisk
    • Den voksne bestemmer barnets relation, altså den voksne bestemmer mere end barnet

Tilknytningsmønster
  • Tilknytningsteorien opererer med begrebet tilknytningsmønstre
  • Der findes flere forskellige tilknytningsmønstre
  • Det med at have en sikker base for barnet, betyder alt og giver det tryghed (giver en sikker base hos deres forældre)
  • Tryg/sikker tilknytning
    • Når barnet har en sikker base* Barnet har personer, som det kan stole på, som det føler sig tryg ved og som det kan bruge som udgangspunkt for udforskning af verden
      • (Tordrup 2015)
  • Utryg tilknytning som kan deles op i
    • Utryg-undvigende/afvisende – manglende selvværd
    • Utryg-ambivalent – ængstelighed og usikkerhed
    • Utryg-desorganiseret – ingen overlevelsesstrategi

Omsorgspersonernes betydning for barnets udvikling af tilknytningsevne:
  • Det er helt centralt at vide, at det er omsorgspersonens muligheder og kompetencer til at danne tilknytning, der er afgørende for barnets udvikling af en tryg tilknytning
  • En fraværende, psykisk ustabil, alkoholpåvirket eller stofmisbrugene omsorgsperson vil ikke kunne hjælpe barnet til etablering af en sikker base –
  • - altså omsorgspersonens psykiske tilgængelighed, sensitivitet og responsitivtet overfor barnets signaler er i spil

ICDP - kort fortalt
  • Forebyggende frem for problemløsende
  • Barnets ressourcer er i centrum
  • Barnets søges defineret ud fra positive udtryk
  • Det er pædagogens ansvar at forandre indstilling til barnet – og ikke omvendt, altså at redefinere barnet
  • Pædagogen følger barnets signaler og impulser
  • At se barnet indefra – at barnet har intentioner med handlinger
  • Fokus på ”Gyldne øjeblikke”

Mangelsyn/ressourcesyn
Mangelsyn
Ressourcesyn
Individet defineres som problembærer
Problemet ses i relationen og miljøet
Fokus på individuel årsag
Fokus på tolkning af samspil og handlinger
Kompensation
Anerkendelse – innovation
Det ”mangelfulde” individ
Det ressourcestærke individ
Klientperspektiv
Borgerperspektiv
”Kom, som du er, og bliv som os”
”Anderledeshed er en styrke”
Assimilation
Inklusion


De otte samspilstemaer i forhold til de tre dialogtyper

Billedresultat for de otte samspilstemaer

--> Forstyrrende elementer
  • Telefon der ringer
  • For meget legetøj --> rummets indretning
  • Forældre
  • Larmende barn - forkert placeret
  • Ingen tilstedeværelse fra pædagogen
  • Informationsmængde - for meget information kan være forstyrrende
  • Forskellige interesser hos børnene
(dette er alt sammen noget vi som pædagoger kan ændre på - med vores tilstedeværelse)

De 8 samspilstemaer / 8

Den grænsesættende dialog
  • Hjælp barnet med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det på en positiv måde – ved at vejlede det, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen
    • (ICDP Danmark 2014)
  • Den grænsesættende/vejledende dialog:



Kommentarer