Den smertelige eller nyttige
inklusion?
Inklusion har været meget italesat i de seneste år.
Regeringen og kommunernes landsforening lavede i 2012 en aftale om at børn med
specielle behov skal gå i almindelige klasser i folkeskolen. Deres mål var at
96 procent af alle børn skulle gå i en almindelig folkeskole i 2015. Inklusion
er at tilpasse skolen, så alle børn kan udvikle sig og blive en del af
fællesskabet. Men er dette overhovedet formålet med inklusionen eller er det
blot for at spare penge?
Det lyder da også simpelt. Smid specialbørnene ind i de
”normale” klasser i folkeskolen og så må eleverne og lærerne sørge for at de
tilpasser sig og bidrager. I Ringsted på Asgårdsskolen viser en undersøgelse
bragt af Berlingske, at inklusionen har haft gode resultater. Frederik blev
rykket fra en specialklasse over i en ”normal” klasse og deltager på lige fod
med de andre elever i klassen på tværs af fagene. Han har ikke de samme fysiske
evner som sine klassekammerater, men Frederik udtaler: Jeg synes bare, at det er sjovt at lære, så det gør ikke noget, at jeg
ikke kan klatre i ribberne som de andre.” På skolen har man valgt at opdele
klasserne i fire blandede hold, som er tilrettelagt efter niveau eller sociale
kompetencer. Dette har gjort eleverne mere modige og rummelige samt bidraget
til at børnene har lært at respektere hinandens forskelligheder. Klasselærer
Jette Selmer understreger dog, at projektet kræver så meget tid og planlægning
at mange almindelige folkeskoler vil have svært ved at være med.
Netop dette har Gummerup Skole på Vestfyn oplevet. De har
fået et påbud fra Arbejdstilsynet pga. at arbejdsmiljøet blandt lærerne er
blevet så dårligt. Elever, der flytter rundt på bordene, taler grimt til andre
elever samt lærerne og forstyrrer undervisningen er blevet en del af hverdagen
på skolen. Skolen håber, at Arbejdstilsynet vil tage rapporten med tilbage til
Regeringen for at vise hvad konsekvenserne af inklusion kan være. Undervisningsordfører fra SF, Jacob Mark,
mener der skal tilføjes flere ressourcer til skolernes forebyggende arbejde.
Han udtaler: At inklusion presser
lærernes arbejdsmiljø er en udvikling, der er stigende rundt omkring i landet.
Det er bare ikke i orden, og det er noget, vi skal gøre noget ved.”
Som eksempel følger Aabenraa kommune en model, hvor pengene
følger den enkelte elev over i folkeskolen. Dette har elev Nanna Johanson haft
glæde af. De 150.000 kroner som hun ville have fået til støtte og hjælp i en
specialskole har nemlig fulgt hende over i folkeskolen. Det betyder, at Nanna
har tilknyttet en støttepædagog flere timer hver dag som hjælper hende med
opgaverne. Aabenraa kommune håber, at andre kommuner vil følge samme model, så
inklusion ikke bliver en spareøvelse.
Hvordan bliver
specialbørn ”normale”?
Vi har vejledet os hos en studiegruppe på pædagoguddannelsen
på UCN i Aalborg og forhørt os om deres forslag til at sikre vellykket
inklusion ud fra et socialt og fysisk perspektiv. De mener, at de fysiske
rammer og arbejdsmiljøet skal være optimalt.
Dette indebærer, at der ikke er for mange elever i klassen.
Der skal være tid, fokus og opmærksomhed til hver enkelte elev. Der skal være
ressourcer som er tilegnet hver enkelte elevs behov f.eks. en computer med
hjælpeprogrammer til ordblinde og andre med indlæringsvanskeligheder. Alt
unødvendigt som f.eks. overtøj, telefoner og tasker skal ikke medbringes i
klasselokalet da det skaber ”flimmer” hvilket betyder støj og uopmærksomhed.
Timerne skal planlægges således at der skabes tid til en ”siesta” ved
middagstid. Et lille break fra undervisningen, hvor eleverne kan falde til ro
og evt. læse en bog. Lærerne skal give eleverne fornemmelsen af at dagen er
struktureret, så de ved hvad programmet er for dagen, så det ikke skaber
konflikter og fjerner koncentrationen. Skoleopgaverne skal være tilrettelagt
efter det enkelte barn, så læringsmålet er det samme, men sikre at niveauet
ikke skaber splittelse og frustration. Ligeledes skal der sættes individuelle
mål for de enkelte elever, men samtidig gøre det til en fælles opgave for
klassen at alle opnår målene. Der skal være to lærere per klasse, da
specialbørn kræver ekstra tid og opmærksomhed som man ikke bare kan tage fra de
andre elever.
Inklusion er ressource- samt tidskrævende. Det er nødvendigt,
at kommunerne og Regeringen samarbejder og finder en økonomisk løsning før vi
kan gøre os forhåbninger om vellykket inklusion i alle folkeskoler. Behøver vi
gøre specialbørnene til ”normale” børn før at de kan passe ind?
Kommentarer
Send en kommentar