Sprog og sprog udvikling 5/4/17

•Definér de vigtigste begreber fra undervisningen:
  • Fonologi  
    • læren om sproglydenes funktion og reglerne for deres udtale.
  • Input
    • det sprog barnet hører og selv anvender
  • Intake
    • bearbejdning af sproget i situationen
  • uptake
    • sprog i langtidshukommelsen, sproget findes herfra (habitus)
  • Semantisk netværk
    • Et semantisk felt er et "net" af ord i en tekst, som knytter sig til det samme.
Diskutér: Hvordan sikrer vi en langsigtet og systematisk sprogpædagogisk praksis?
Inddrag overvejelser om sprogmiljø, sprogstimulering, institutionskultur m.m.
  • Uddybe og forklare når der kommer nye ord
  • Ordlege
  • Pædagogerne skal være med på beatet. Følger med i sprogets udviklingen og de nye ord som tilføjes til sproget. Bl.a. fra sociale medier osv hvor børn og unge udvikler sproget.

Hvordan hænger jeres arbejde med sprogudvikling sammen med den øvrige undervisning på modulet?
  • Når man snakker sprog, så er man også nødt til at snakke kommunikation, dialog og relationer. Medierne har også en betydning i vores sprog og kommunikation.
  • Sprog er en del af kommunikationen
  • Hjælpe personer med at realisere sig selv bedst muligt (dem vi skal ud til)
  • Markere os i verden via sprog, vores redskab til at fortolke verden på
  • Sproget er et system af tegn, så vi kan kommunikere med hinanden
    • fx kan dyr kommunikere inden for rase, det kan vi mennesker ikke - vi kan kommunikere med mennesker med samme sprog.
  • Sproget er det meget præcise redskab
  • Tegnsprog - er også et sprog
  • Sproget starter i barndommen, allerede i moders mave (lyde)

Hvordan kan I arbejde videre med dette emne?

  • Vil vil lave en leg, som bestræber sig på at hjælpe børnene med at forstå sproglydens funktioner og hjælpe med reglerne for udtalelse (fonologi)

Kommentarer