Feltstudie

Forventninger til feltstudie:
·         Hvem/hvad forventer I at møde?
·         Et sted med meget udendørs aktivitet
·         Et sted der er sundhedspræget
·         Aktive pædagoger og aktive børn
·         Et kreativt sted (musisk, osv.)
·         Hvilket situationer forventer I at opleve?
·         Udendørs aktivitet, kreativitet
·         Konflikter
·         Hvilke typer konflikter forventer I at opleve?
·         At det ikke er alle børn der er klar på det hele - nogen vil være ude og nogen vil være inde, nogen vil lege noget og andre noget andet
·         Hvilken pædagogik forventer I at opleve praktiseret?
·         Pædagoger, der er aktivt deltagende i lege osv.
·         Plads til alle forskelligheder
·         Meget fokus på natur, sundhed og trivsel
·         Hvilken rolle forventer I at pædagogerne har i den pågældende praksis?
·         Legende, kreative
·         Udfordrende overfor børnene
o    Fordybelse og flow
·         Samarbejde mellem forældre og personale
·         Hvad forventer vi at vi kommer til at opleve og være med til?
·         At vi får lov til at være med i aktiviteterne
·         At vi får lov til at tage tid til at skrive notater


Fem fortællinger fra feltstudiet. Én fra hver:
-          Det er onsdag formiddag, børnene er kommet i tøjet og er ude. Jeg er i gang med en omgang ”politi og røver” med lille Ida på 3 år og et par stykker mere. Da alle de andre er taget til fange og der kun mangler Ida, hjælper de andre med at fange Ida. Da Ida langt om længe bliver fanget udbryder hun straks i gråd. Jeg skynder mig hen men hun vil ikke fortælle hvorfor hun græder. Jeg bliver ved at spørge undrende ind til hvad det kunne være. Pludselig fortæller Ida at hun ikke kan lide at blive fanget, og hellere vil lege en leg hvor hun kan fanges.

-          Det er onsdag morgen i Natur Børnehaven i Skørbæk, Ejdrup. Jeg kigger mig omkring og der er travlt med børn der er ude på legepladsen. Nogle vinker farvel til deres forældre, der er nogle der leger i sandkassen, nogle klatre op ad bakken og træerne de har rundt på legepladsen og mange løber rundt og leger sammen. Jeg får øje på Julie som sidder ved siden af en vandpyt og leger. Hun sidder med en ske og hælder jord og vand op i en lille gryde. Jeg går over til hende og spørger hende hvad hun leger. Hun er i gang med at lave en kage. Mads kommer over til Julie og spørger ”Julie, må jeg være med?” og hun siger ”Ja”. Der er et par børn der kommer over til Julie og Mads som også gerne vil være med til at lege. Børnene finder nogle flere skeer de kan lege med. De deler også det de har og alle børnene er med.

-          Hver dag har de 20 minutters hvile for alle børn og voksne. Inden de skal i soveposerne holder de samling. Alle børnene samles i en cirkel og pædagogen fortæller hvad de skal snakke om. Pædagogen siger " I dag skal vi snakke om hvad i godt kan lide at lave i jeres fritid sammen med jeres forældre. Børnene begynder en efter en at fortælle ivrigt om hvad de laver. Pædagogen har øjenkontakt med børnene og tysser på de andre hvis de afbryder. Børnene fortæller om svømmeture, bagning osv.

-          Katrine stod ved spisebænken udenfor og legede. Pludselig opdagede hun at der sad et søm i bordet som stak op og var farligt. Tænk nu, hvis nogen hamrede fingeren ned i sømmet og kom til skade. Hun fandt en ske på jorden og forsøgte med alle sine kræfter at få løsnet sømmet, så hun kunne få det op. Men hun havde ikke nok kræfter til at gøre det. Hun stod og kiggede, mens man tydeligt kunne se frustrationen i hendes øjne. Pludselig kom Mathias over og han fik også øje på sømmet som stak op. Han behøvede ikke engang at spørge Katrine hvad der var galt, men han kunne se på hendes kropssprog, at hun havde brug for hjælp. Han lånte skeen og forsøgte ihærdigt at løsne sømmet. Han lagde alle sine kræfter i og pludselig gav sømmet efter. Nu var det løst nok til at man kunne få det op med fingrene. Katrine kiggede overraskende på sømmet inden hun kiggede på Mathias og sagde ”Ej, hvor er du bare vildt god. Du fik det op! Nu er der ingen som kommer til skade” sluttede hun, hvorefter hun gav ham en stor krammer og viste sin taknemmelighed.

-          Dag to tager vi de små børn med på tur rundt i skoven, en tur de er på engang om ugen hvor de besøger de samme steder i skoven hver gang. Pædagogerne fortæller mig at formålet med dette, er at børnene kan se naturens udvikling uge for uge og på den måde lære og se hvordan skoven og naturen forandres hele tiden.

3 sætninger hver med tanker fra feltstudiet:
Jeg er imponeret over den viden om naturen som børnene opnår i en naturbørnehave.
Jeg er overrasket over de aktiviteter som børnene fik lov at deltage i.
Jeg er imponeret over hvor gode børnene var til at falde til ro når de skulle hvile.
Jeg har oplevet mange forskellige måder at bruge naturen på.
Overrasket over at der slet ikke blev brugt ipad, computer osv, der blev næsten kun brugt natur- materialer.
Jeg har fundet ud af hvor træt man bliver af at være ude hele dagen, og hvor meget energi man bruger.
Jeg oplevede hvor stor en del naturen og udelivet kan fylde i en børnehave.
Jeg oplevede at børnene var glade for den frihed de havde udenfor, men også hvor stor en betydning samlingerne mellem aktiviteterne havde. Selvom de var udenfor det meste af dagen, var der ikke nogle af børnene som brokkede sig over det.
Naturen er et stort fokus.
Vi var ude hele dagen.
Alle de fordele at naturen giver børnene. 

Kommentarer