Forventninger
til feltstudie:
·
Hvem/hvad
forventer I at møde?
·
Et
sted med meget udendørs aktivitet
·
Et
sted der er sundhedspræget
·
Aktive
pædagoger og aktive børn
·
Et
kreativt sted (musisk, osv.)
·
Hvilket
situationer forventer I at opleve?
·
Udendørs
aktivitet, kreativitet
·
Konflikter
·
Hvilke
typer konflikter forventer I at opleve?
·
At
det ikke er alle børn der er klar på det hele - nogen vil være ude og nogen vil
være inde, nogen vil lege noget og andre noget andet
·
Hvilken
pædagogik forventer I at opleve praktiseret?
·
Pædagoger, der
er aktivt deltagende i lege osv.
·
Plads
til alle forskelligheder
·
Meget
fokus på natur, sundhed og trivsel
·
Hvilken
rolle forventer I at pædagogerne har i den pågældende praksis?
·
Legende,
kreative
·
Udfordrende
overfor børnene
o
Fordybelse
og flow
·
Samarbejde
mellem forældre og personale
·
Hvad
forventer vi at vi kommer til at opleve og være med til?
·
At
vi får lov til at være med i aktiviteterne
·
At
vi får lov til at tage tid til at skrive notater
Fem
fortællinger fra feltstudiet. Én fra hver:
-
Det
er onsdag formiddag, børnene er kommet i tøjet og er ude. Jeg er i gang med en
omgang ”politi og røver” med lille Ida på 3 år og et par stykker mere. Da alle
de andre er taget til fange og der kun mangler Ida, hjælper de andre med at
fange Ida. Da Ida langt om længe bliver fanget udbryder hun straks i gråd. Jeg
skynder mig hen men hun vil ikke fortælle hvorfor hun græder. Jeg bliver ved at
spørge undrende ind til hvad det kunne være. Pludselig fortæller Ida at hun
ikke kan lide at blive fanget, og hellere vil lege en leg hvor hun kan fanges.
-
Det
er onsdag morgen i Natur Børnehaven i Skørbæk, Ejdrup. Jeg kigger mig omkring
og der er travlt med børn der er ude på legepladsen. Nogle vinker farvel til
deres forældre, der er nogle der leger i sandkassen, nogle klatre op ad bakken
og træerne de har rundt på legepladsen og mange løber rundt og leger sammen.
Jeg får øje på Julie som sidder ved siden af en vandpyt og leger. Hun sidder
med en ske og hælder jord og vand op i en lille gryde. Jeg går over til hende
og spørger hende hvad hun leger. Hun er i gang med at lave en kage. Mads kommer
over til Julie og spørger ”Julie, må jeg være med?” og hun siger ”Ja”. Der er
et par børn der kommer over til Julie og Mads som også gerne vil være med til
at lege. Børnene finder nogle flere skeer de kan lege med. De deler også det de
har og alle børnene er med.
-
Hver
dag har de 20 minutters hvile for alle børn og voksne. Inden de skal i
soveposerne holder de samling. Alle børnene samles i en cirkel og pædagogen
fortæller hvad de skal snakke om. Pædagogen siger " I dag skal vi snakke
om hvad i godt kan lide at lave i jeres fritid sammen med jeres forældre.
Børnene begynder en efter en at fortælle ivrigt om hvad de laver. Pædagogen har
øjenkontakt med børnene og tysser på de andre hvis de afbryder. Børnene
fortæller om svømmeture, bagning osv.
-
Katrine
stod ved spisebænken udenfor og legede. Pludselig opdagede hun at der sad et
søm i bordet som stak op og var farligt. Tænk nu, hvis nogen hamrede fingeren
ned i sømmet og kom til skade. Hun fandt en ske på jorden og forsøgte med alle
sine kræfter at få løsnet sømmet, så hun kunne få det op. Men hun havde ikke
nok kræfter til at gøre det. Hun stod og kiggede, mens man tydeligt kunne se frustrationen
i hendes øjne. Pludselig kom Mathias over og han fik også øje på sømmet som
stak op. Han behøvede ikke engang at spørge Katrine hvad der var galt, men han
kunne se på hendes kropssprog, at hun havde brug for hjælp. Han lånte skeen og
forsøgte ihærdigt at løsne sømmet. Han lagde alle sine kræfter i og pludselig
gav sømmet efter. Nu var det løst nok til at man kunne få det op med fingrene.
Katrine kiggede overraskende på sømmet inden hun kiggede på Mathias og sagde
”Ej, hvor er du bare vildt god. Du fik det op! Nu er der ingen som kommer til
skade” sluttede hun, hvorefter hun gav ham en stor krammer og viste sin
taknemmelighed.
-
Dag
to tager vi de små børn med på tur rundt i skoven, en tur de er på engang om
ugen hvor de besøger de samme steder i skoven hver gang. Pædagogerne fortæller
mig at formålet med dette, er at børnene kan se naturens udvikling uge for uge
og på den måde lære og se hvordan skoven og naturen forandres hele tiden.
3 sætninger hver med tanker fra feltstudiet:
Jeg
er imponeret over den viden om naturen som børnene opnår i en naturbørnehave.
Jeg
er overrasket over de aktiviteter som børnene fik lov at deltage i.
Jeg
er imponeret over hvor gode børnene var til at falde til ro når de skulle
hvile.
Jeg har oplevet mange
forskellige måder at bruge naturen på.
Overrasket over at der
slet ikke blev brugt ipad, computer osv, der blev næsten kun brugt natur-
materialer.
Jeg har fundet ud af
hvor træt man bliver af at være ude hele dagen, og hvor meget energi man
bruger.
Jeg
oplevede hvor stor en del naturen og udelivet kan fylde i en børnehave.
Jeg oplevede at børnene var glade for den frihed de havde
udenfor, men også hvor stor en betydning samlingerne mellem aktiviteterne
havde. Selvom de var udenfor det meste af dagen, var der ikke nogle af børnene
som brokkede sig over det.
Naturen er et stort fokus.
Vi var ude hele dagen.
Alle de fordele at naturen giver børnene.
Kommentarer
Send en kommentar